Podsumowanie innowacji pedagogicznej prowadzonej
na lekcjach matematyki w klasach IV-VI:
„MATtalent”
w roku szkolnym 2019/2020
w Szkole Podstawowej nr 2 w Imielinie
przez Zofię Cichy, Agnieszkę Honkisz, Marię Stolecką
Głównymi założeniem innowacji „MATtalent” było włączenie ćwiczeń rozwijających kreatywność, wyobraźnię, analizowanie i wnioskowanie oraz umiejętności cyfrowe, tak, by sprzyjały uczeniu się matematyki . Osiągnęłyśmy to poprzez stosowanie zadań, które najczęściej miały jedynie formę zabawy. Takie ćwiczenia redukowały stres, który towarzyszy wielu uczniom w procesie uczenia się trudnych zagadnień matematycznych.
Uczniowie mieli wiele okazji do samodzielnego odkrywania reguł matematycznych i całkowitą swobodę w odkrywaniu sposobu rozwiązania problemu matematycznego. Brali udział, w wybiegających poza schemat, zastosowaniach figur i brył, wykorzystując ich własności do kreowania nowej rzeczywistości. Zdalne nauczanie, wymuszone nieoczekiwaną pandemią, zmusiło nas wszystkich do użycia dla nas zupełnie nowych technologii TIC. Stało się to źródłem wykorzystania niestosowanych do tej pory środków w procesie uczenia i uczenia się, ale, jak się okazało, dających wiele nowych możliwości i dużo satysfakcji.
Kierując się zasadą, że wyobraźnia zaprowadzi nas WSZĘDZIE, a logika jedynie z punku A do punktu B, wykorzystałyśmy logikę matematyki do wejścia w przestrzeń, gdzie wyobraźnia nie zna granic. Jednym słowem zawsze okazywało się, że MATtalent tkwi w każdym uczniu, a reszta jest tylko kwestią zastosowanej metody.
Czego uczeń doświadczył w czasie trwania innowacji „MATtalent”?:
Rozwijał umiejętności myślenia logicznego.
Rozwijał umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywał ich selekcji, syntezy, krytycznej analizy oraz wartościowania.
Rozwijał umiejętności kodowania informacji.
Pracował w zespole i był społecznie aktywny.
Rozwijał kompetencje, takie jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Był zmotywowany do podejmowania samodzielnych decyzji.
Co udało się nam, nauczycielkom matematyki?
Uświadomiłyśmy uczniom czego i jak się uczą.
Podkreśliłyśmy silne strony ucznia i doradzałyśmy, jak je ma rozwijać.
Wzmocniłyśmy więzi w grupie poprzez pozytywne doświadczanie współpracy.
Projekty zrealizowanie w roku szkolnym 2019/2020 r.:
ŚWIĘTO TABLICZKI MNOŻENIA
ROK MATEMATYKI
MATEMATYCZNA CHOINKA
ZIEMIA SIĘ LICZY (DZIEŃ MATEMATYKI)
WYTURLAJ PISANKĘ
LICZBY UJEMNE W ŻYCIU CODZIENNYM
MATEMATYKA Z MATZOO
KONKURSY MATEMATYCZNE KANGUR I OXFORD
ŚWIAT 3D
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
ELEMENTY DORADZTWA ZAWODOWEGO















