Podsumowanie zajęć prowadzonych w klasie 3d
w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Dzieci uczą rodziców”
„Do świata edukacji wyruszamy i do udziału w akcji Dzieci uczą rodziców wszystkich zapraszamy” !
Takie hasło przyświecało nam podczas realizacji tego projektu w roku szkolnym 2019/2020.
Uczniowie klasy 3 d – wraz z wychowawczynią p. Ewą Gierlotką – uczestniczyli w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej objętej honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej „Dzieci uczą rodziców”. W jej ramach przeprowadzone zostały zajęcia podejmujące tematykę bezpieczeństwa, działalności charytatywnej, ekologii, kultury, sportu, historii, promocji zdrowego trybu życia czy astronomii. Celem projektu było wsparcie procesu edukacji najmłodszych, zwiększenie świadomości o otaczającym świecie, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy poruszane podczas lekcji projektowych.
Dzieci są bardzo ciekawe świata, zadają mnóstwo ważnych i potrzebnych pytań. Dlatego też tematyka zajęć była bardzo szeroka. Dzieci dowiedziały się jak być bezpiecznym w szkole, w ruchu drogowym, korzystając z internetu czy podczas zimowego oraz wakacyjnego wypoczynku. Ekologia? Ważna sprawa! Dzieci przypomniały sobie, jak poprawnie segregować odpady oraz jak walczyć ze smogiem. Historia? Każdy ją powinien znać. Dzieci dowiedziały się jak wyglądała droga Polski do uzyskania niepodległości, poznały symbole narodowe. Mówiliśmy też o piramidzie żywieniowej, witaminach oraz o sporcie. Każde dziecko zgłębiło tajniki zdrowego odżywiania. Opowiadaliśmy także o tym, że sport, to zdrowie i o tym, że trzeba bezpiecznie go uprawiać. Podczas lekcji projektowych dzieci oglądały prezentacje i filmiki, dyskutowały na nurtujące je zagadnienia, rozwijały się manualnie wykonując prace plastyczne, które zabierały do domu i pokazując rodzicom, zachęcały ich do rozmowy na temat poruszany podczas lekcji w ramach akcji "Dzieci uczą rodziców".
Dla rodziców, w ramach akcji projektowej, przygotowany został filmik pt. „Wychowanie dzieci – 10 porad” oraz propozycje zajęć w okresie pandemii COVID - 19 zamieszczonych na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego „Dzieci uczą rodziców” https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/
Fotki z naszych zajęć oraz prace plastyczne systematycznie zamieszczane były na szkolnym fb oraz na stronie internetowej. Projekt był ciekawą przygodą, podczas której wzbogaciliśmy wiedzę i mogliśmy na ważne tematy porozmawiać nie tylko w szkole, ale zadaniem naszym była także rozmowa i dyskusja w domu, z naszymi rodzicami.
W roku szkolnym 2019/2020 w klasach pierwszych prowadzona była Innowacja pedagogiczna z matematyki
„SENSOMAT, czyli sensoryczna nauka matematyki”.
Czas trwania innowacji: od października do maja, ale ze względu na zawieszenie zajęć w szkołach od marca, część założonych zadań została przełożona na następny rok szkolny, z dostosowaniem do wieku dzieci.
Celem naszej innowacji było rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych uczniów poprzez czynnościowe, wielozmysłowe
i
zabawowe podejście do problemów matematycznych. Podczas naszej
innowacji dzieci mogły
„poczuć” matematykę wszystkimi zmysłami.
Uczyliśmy
się trudnej sztuki matematycznej poprzez zabawę i zmysły: smak,
dotyk, wzrok, słuch. Smakowaliśmy, dotykaliśmy, oglądaliśmy,
doświadczaliśmy, układaliśmy, segregowaliśmy, liczyliśmy,
tworzyliśmy i.................. matematyka
stała się łatwiejsza :-)
„Słyszałem i zapomniałem.
Widziałem i zapamiętałem.
Zrobiłem i zrozumiałem.”
Konfucjusz
Innowacja będzie kontynuowana w roku szkolnym 2020/2021
w klasach drugich.
Zapraszamy
do obejrzenia krótkiej prezentacji z tego roku.
Warszawa, 4 czerwca 2020 r.
Kształcenie
na odległość w szkołach i placówkach przedłużone do 26 czerwca
br.
– rozporządzenie podpisane
Do 26 czerwca br. przedłużyliśmy przerwę w nauczaniu stacjonarnym w jednostkach systemu oświaty. Nauka będzie nadal odbywała się na odległość. Ponadto wznawiamy działalność domów wczasów dziecięcych, przedszkoli oraz szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych. Uruchamiamy również możliwość zakwaterowania uczniów w internacie zorganizowanym w centrum kształcenia zawodowego. Minister Edukacji Narodowej podpisał nowelizację stosownego rozporządzenia w tym zakresie.
Na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej trwa nadal stan epidemii związany z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Wobec utrzymującej się liczby zachorowań, wywołanych rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 Minister Edukacji Narodowej zdecydował o podjęciu działań profilaktycznych, zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa wśród dzieci i młodzieży oraz o ograniczeniu – w terminie od 12 marca do 28 czerwca 2020 r. – działalności niektórych jednostek systemu oświaty (rozporządzenie z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19).
Należy podkreślić, że choć w rozporządzeniu podana jest data 28 czerwca – jako dzień, do którego będzie utrzymane ograniczenie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych, w praktyce zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zakończą się w piątek, 26 czerwca.
Wskazana w rozporządzeniu data 28 czerwca pokrywa się z terminem zakończenia dodatkowego zasiłku opiekuńczego wypłacanego rodzicom (o którym mowa w art. 4 i 4a ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
W piątek, 26 czerwca uczniowie będą mogli odebrać świadectwa, chyba, że dyrektor, z uwagi na sytuację epidemiczna, wyznaczy inny termin. Od soboty, 27 czerwca dzieci i młodzież rozpoczną wakacje.
Przywracamy funkcjonowanie domów wczasów dziecięcych
Domy wczasów dziecięcych, które w związku z decyzjami o zniesieniu ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych oraz burs, a także w związku z decyzjami o uruchomieniu wypoczynku letniego, mogą po okresie przerwy również rozpocząć swoją działalność.
Znosimy ograniczenie działalności przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej
Z uwagi, że działalność podmiotów leczniczych i jednostek pomocy społecznej jest wznawiana niezbędne jest również zapewnienie dzieciom i młodzieży przebywającym w tych placówkach realizacji odpowiednio wychowania przedszkolnego i nauki.
Znosimy ograniczenie funkcjonowania ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych
Działalność tych ośrodków związana jest przede wszystkim z realizacją zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, które zostały uruchomione 18 maja br. Rodzice dzieci i młodzieży objętych tymi zajęciami zwracali się do nas z prośbą, aby umożliwić opiekę nad wychowankami również w tych placówkach.
W rozporządzeniu ujęto także możliwość zakwaterowania uczniów w internacie zorganizowanym w centrum kształcenia zawodowego, w szczególności uczniów, którzy korzystają z konsultacji, tj. analogicznie jak dotychczas w przypadku internatów zorganizowanych w szkołach.
Podstawa prawna
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących przywrócenia funkcjonowania domów wczasów dziecięcych, przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, które wejdą w życie z dniem 8 czerwca 2020 r.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Podsumowanie innowacji pedagogicznej prowadzonej
na lekcjach matematyki w klasach IV-VI:
„MATtalent”
w roku szkolnym 2019/2020
w Szkole Podstawowej nr 2 w Imielinie
przez Zofię Cichy, Agnieszkę Honkisz, Marię Stolecką
Głównymi założeniem innowacji „MATtalent” było włączenie ćwiczeń rozwijających kreatywność, wyobraźnię, analizowanie i wnioskowanie oraz umiejętności cyfrowe, tak, by sprzyjały uczeniu się matematyki . Osiągnęłyśmy to poprzez stosowanie zadań, które najczęściej miały jedynie formę zabawy. Takie ćwiczenia redukowały stres, który towarzyszy wielu uczniom w procesie uczenia się trudnych zagadnień matematycznych.
Uczniowie mieli wiele okazji do samodzielnego odkrywania reguł matematycznych i całkowitą swobodę w odkrywaniu sposobu rozwiązania problemu matematycznego. Brali udział, w wybiegających poza schemat, zastosowaniach figur i brył, wykorzystując ich własności do kreowania nowej rzeczywistości. Zdalne nauczanie, wymuszone nieoczekiwaną pandemią, zmusiło nas wszystkich do użycia dla nas zupełnie nowych technologii TIC. Stało się to źródłem wykorzystania niestosowanych do tej pory środków w procesie uczenia i uczenia się, ale, jak się okazało, dających wiele nowych możliwości i dużo satysfakcji.
Kierując się zasadą, że wyobraźnia zaprowadzi nas WSZĘDZIE, a logika jedynie z punku A do punktu B, wykorzystałyśmy logikę matematyki do wejścia w przestrzeń, gdzie wyobraźnia nie zna granic. Jednym słowem zawsze okazywało się, że MATtalent tkwi w każdym uczniu, a reszta jest tylko kwestią zastosowanej metody.
Czego uczeń doświadczył w czasie trwania innowacji „MATtalent”?:
Rozwijał umiejętności myślenia logicznego.
Rozwijał umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywał ich selekcji, syntezy, krytycznej analizy oraz wartościowania.
Rozwijał umiejętności kodowania informacji.
Pracował w zespole i był społecznie aktywny.
Rozwijał kompetencje, takie jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Był zmotywowany do podejmowania samodzielnych decyzji.
Co udało się nam, nauczycielkom matematyki?
Uświadomiłyśmy uczniom czego i jak się uczą.
Podkreśliłyśmy silne strony ucznia i doradzałyśmy, jak je ma rozwijać.
Wzmocniłyśmy więzi w grupie poprzez pozytywne doświadczanie współpracy.
Projekty zrealizowanie w roku szkolnym 2019/2020 r.:
ŚWIĘTO TABLICZKI MNOŻENIA
ROK MATEMATYKI
MATEMATYCZNA CHOINKA
ZIEMIA SIĘ LICZY (DZIEŃ MATEMATYKI)
WYTURLAJ PISANKĘ
LICZBY UJEMNE W ŻYCIU CODZIENNYM
MATEMATYKA Z MATZOO
KONKURSY MATEMATYCZNE KANGUR I OXFORD
ŚWIAT 3D
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
ELEMENTY DORADZTWA ZAWODOWEGO
Podsumowanie innowacji pedagogicznej prowadzonej
na zajęciach z wychowawcą w klasach V:
„W grupie siła”
w roku szkolnym 2019/2020
w Szkole Podstawowej nr 2 w Imielinie
Głównymi
założeniami innowacji była współpraca uczniów
w podejmowaniu wspólnych działań m.in. przez rozbudzanie
zainteresowań, rozwijanie postaw związanych z własną tożsamością
i zasadami funkcjonowania w grupie społecznej, rozwijaniu
kreatywności, przedsiębiorczości oraz kompetencji cyfrowych,
wychowaniu do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i
patriotycznych oraz ekologicznych, przeciwdziałaniu demoralizacji
uczniów,
rozwijaniu świadomości ekologicznej oraz rozbudzanie poczucia
odpowiedzialności za stan naszego środowiska.
W trakcie zajęć wychowawczych stosowane były różnorodne metody pracy z dużym naciskiem na pracę w grupie. Pozwoliło to wyzwolić aktywność uczniów do podejmowanych działań. Tematyka zajęć cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy chętnie pracowali, wymyślali formę zajęć, chwalili się na forum klasowym czy szkolnym.
Innowacja składała się z bloków tematycznych realizowanych na zajęciach godziny wychowawczej.
Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie klas 5 poznali, czym jest sketchnoting – notowanie z wykorzystaniem wielu elementów wizualnych, kształtowali postawy ekologiczne, stali się małymi kucharzami, przygotowując swoje zdrowe śniadanie, mogli poznać pracę strażaków, nauczyli się pierwszej pomocy przedmedycznej, poznali zasady bezpiecznego korzystania z internetu, opracowali system chronienia siebie i innych przed uzależnieniami, ale przede wszystkim nauczyli się pracować w grupie, co jest największym sukcesem innowacji i jej głównym założeniem.
Wychowawczynie klas 5:
mgr Zofia Cichy,
mgr Aleksandra Wajda,
mgr Ewelina Rozmus
Okey’owy zawrót głowy,
czyli jak zeszyt OK wspiera uczniów w procesie uczenia się
Innowacja „Okey’owy zawrót głowy…” realizowana była na trzech przedmiotach : języku polskim (Ewelina Rozmus, Joanna Rogalska), języku angielskim (Aleksandra Wajda, Anna Dylong-Moskwa) oraz matematyce (Zofia Cichy) w klasach IV-VI. Działania podjęte w trakcie realizacji programu są kontynuacją innowacji z roku szkolnego 2018/2019, która ma na celu włączenie elementów oceniania kształtującego do zeszytu uczniowskiego.
OK zeszyt to wyjątkowy zeszyt, będący znakomitym narzędziem oceniania kształtującego. To zeszyt, dzięki któremu uczeń wie, czego i dlaczego będzie się uczył. Dzięki stałym elementom, takim jak podanie celu lekcji i kryteriów sukcesu (NaCoBeZU = Na Co Będę Zwracać Uwagę) porządkuje wiadomości, treści kształcenia. Nauczyciel wskazuje, co powinno w zeszycie się znaleźć; ale to uczeń decyduje, w jaki sposób zanotuje potrzebne informacje. Samoocena i refleksja ucznia pozwala mu samodzielnie zweryfikować swoje umiejętności i zaplanować dalszą naukę. Ocena koleżeńska jest równie ważnym elementem, ponieważ skłania do brania odpowiedzialności za swoje działania i wpływa na proces uczenia się. Element informacji zwrotnej jest dla ucznia źródłem wiedzy o mocnych stronach wykonanych działań, ale wskazuje również elementy wymagające poprawy i wskazuje sposoby tej poprawy.
Dzięki tym wszystkim wymienionym elementom OK zeszyt stał się zeszytem, w którym widoczne stały się dowody na uczenie się uczniów. Co osiągnął uczeń dzięki strategiom stosowanym podczas prowadzenia OK zeszytu?:
Kształtował nawyki systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
Rozwijał umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy, krytycznej analizy oraz wartościowania.
Doskonalił różne formy zapisywania pozyskanych informacji, przygotowywał własny warsztat pracy.
Pracował w zespole i był społecznie aktywny.
Rozwijał kompetencje, takie jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
Był zmotywowany do podejmowania samodzielnych decyzji.
Uświadamiał sobie czego i jak się uczy.
Otrzymał wskazówki o silnych stronach i porady jak je rozwijać,
Został wyposażony w umiejętność dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej, był do tego szczególnie zachęcany.
Wziął odpowiedzialność za uczenie się i swoje własne postępy.
Główną korzyścią dla nauczyciela i rodzica było pozyskiwanie w trakcie nauczania informacji, które pozwalają rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się każdego dziecka. Dzięki temu uczeń otrzymywał informację zwrotną jak ma się uczyć, nauczyciel wiedział, jak najlepiej go nauczać, a rodzic , jak może swoje dziecko wspierać.
Autorki innowacji
Kochani Uczniowie !
Zbliża się Dzień Patrona naszej szkoły księdza kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Chcemy więc przybliżyć sobie jego wspaniałą osobę i uczcić w ten sposób pamięć o nim i jego zasługach na rzecz ojczyzny i Kościoła.
Wymyśliliśmy dla Was kilka zadań w ramach akcji :
„UCZCIJMY PATRONA ! ‘
Zachęcamy uczniów klas IV-VI do wykonania jednego z zadań :
Zobacz prezentację związaną z kardynałem Wyszyńskim wybierz jedną jego myśl i spróbuj ją zilustrować (format dowolny podpisz swoją pracę, zrób zdjęcie i prześlij swojemu katechecie),
Zobacz prezentację związaną z kardynałem Wyszyńskim i spróbuj wykonać grę planszową o Wyszyńskim – pomysł dowolny (możesz posłużyć się jego miejscami lub wydarzeniami, pochwal się zdjęciem).
Zachęcamy uczniów klas I-III do wykonania jednego z zadań:
- Zobacz prezentację związaną z kardynałem S. Wyszyńskim i narysuj jego portret (podpisz swoją pracę, zrób zdjęcie i prześlij swojemu katechecie),
- Zobacz prezentację związaną z kardynałem S. Wyszyńskim i spróbuj narysować dzień spędzony z kardynałem np. zobaczyłem o nim film, przeczytałem książkę itp. (napisz jak spędziłaś/eś ten dzień, podpisz swój rysunek, zrób zdjęcie i wyślij swojemu katechecie).
Zadania są dla chętnych uczniów, którzy pragną uczcić pamięć o Patronie,
a i zdobyć dodatkowe oceny z religii.
ZACHĘCAMY
DO WZIĘCIA UDZIAŁU W AKCJI „UCZCIJMY PATRONA”.
Szanowni Rodzice i Opiekunowie
Od 25 maja 2020 r. wznawiamy zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z elementami dydaktycznymi w klasach I-III oraz zajęcia rewalidacyjne zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 14 maja 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ( Dz. U. poz. 872 ) .
Zajęcia będą mieć charakter opiekuńczo-wychowawczy z zachowaniem, tak jak dotychczas realizacji podstawy programowej w formie „kształcenia na odległość”.
Zajęcia będą się odbywały w godzinach od 7.00-16.00 w salach nr 1 i 2 na parterze budynku, wejście tylko od strony ulicy K. Miarki. Przyprowadzamy / odbieramy dziecko w drzwiach wejściowych .
Rodzice/ Opiekunowie chętni do zapisania na zajęcia proszeni są o zapoznanie się z PROCEDURĄ BEZPIECZNEGO POBYTU UCZNIÓW W TYM ORGANIZACJI ZAJĘĆ I OPIEKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. KARD. STEFANA WYSZYŃSKIEGO W IMIELINIE W OKRESIE PANDEMII ORAZ POSTĘPOWANIA NA WYPADEK ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM LUB ZACHOROWANIA NA COVID-19 oraz wypełnienie stosownych deklaracji, oświadczeń i zgód- druk załączony pod tekstem.
Rodzice/Opiekunowie ucznia indywidualnie deklarują chęć uczestniczenia dziecka w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych, zajęciach specjalistycznych, konsultacjach biorąc odpowiedzialność za jego bezpieczne przyprowadzenie i odebranie ze szkoły przez osoby pełnoletnie ( w sytuacji uczniów klas I-III ) wyznaczone pisemnie przez rodziców.
Rodzice/Opiekunowie obowiązkowo oświadczają , że w domu nie przebywają osoby na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych. W zajęciach nie mogą uczestniczyć osoby, które w ciągu ostatnich 14 dni miały kontakt z osobą chorą z powodu infekcji wywołanej koronawirusem lub podejrzaną o zakażenie.
Rodzice/Opiekunowie obowiązkowo oświadczają, że dziecko jest zdrowe i wyrażają zgodę na pomiar temperatury ciała dziecka przed wejściem na zajęcia oraz jeśli zaistnieje taka konieczność, w przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych.
Rodzice/Opiekunowie obowiązkowo wyrażają zgodę na odizolowanie dziecka w odrębnym pomieszczeniu w sytuacji wystąpienia objawów chorobowych pod opieką osoby dorosłej i oświadczają, że w/w sytuacji po poinformowaniu telefonicznym przez pracownika szkoły niezwłocznie odbiorą dziecko z placówki.
Rodzic/Opiekun w maseczce przyprowadza dziecko ( klas I-III ) tylko do drzwi wejściowych od strony ulicy K. Miarki i przekazuje je pracownikowi szkoły dyżurującemu przy drzwiach.
Rodzice/ Opiekunowie nie wchodzą na teren szkoły.
Rodzice/ Opiekunowie przyprowadzający/odbierający dzieci do/z szkoły mają zachować dystans społeczny w odniesieniu do pracowników placówki, jak i innych dzieci i rodziców wynoszący 2 m.
Rodzice/Opiekunowie przyprowadzający i odbierający dzieci do/z szkoły muszą być zdrowi.
Uczniowie na terenie szkoły NIE PRZEBYWAJĄ w maseczkach.
Prosimy, by dzieci były zaopatrzone we własne drugie śniadanie, butelkę z napojem i własny piórnik z przyborami piśmiennymi oraz posiadały czapki/kapelusze w sytuacji słonecznej pogody.
NIE WOLNO przynosić własnych zabawek, gier itp.
Dagmara Kupczyk
Dyrektor szkoły