„Dzień Bezpiecznego Internetu” to święto obchodzone w całej Europie w pierwszej połowie lutego. Celem ustanowienia takiego dnia było zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W naszej szkole uczniowie klas 1-6 przez cały tydzień poznawali w formie zabawy sposoby obrony przed zagrożeniami płynącymi z internetu. Akcję podsumowaliśmy piękną wystawą prac plastycznych uczniów.
♦ Co zrobić, aby dostęp do Internetu był bezpieczny:
Aktualizuj oprogramowanie systemowe (Windows, Linuks, iOS),
Stosuj silne hasła dostępu do systemu oraz sieci domowych,
Nie udostępniaj „sąsiadom” swojej sieci Internet (WiFi).
♦ Co zrobić, aby korzystanie z interntu było bezpieczne:
Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe,
Pamiętaj treści zamieszczone w sieci (zdjęcia, posty, komentarze) nigdy nie zostaną usunięte,
Nie otwieraj nieznanych załączników w wiadomościach e-mail,
Nie udostępniaj swoich danych w Internecie.
♦ Co zrobić, aby twoje dziecko było bezpieczne w sieci:
Rozważ zainstalowanie oprogramowania do kontroli rodzicielskiej,
Nie pozostawiaj dziecka samego w sieci – pokaż mu dobre strony Internetu, pokaż jak może rozwijać swoje pasje, ostrzeż o zagrożeniach które mogą z niego płynąć,
Jeśli masz wątpliwości możesz zgłosić je wyspecjalizowanym komórkom do Walki
z Cyberprzestępczością znajdującym się w Komendach Wojewódzkich Policji (Komendzie Stołecznej Policji).
♦ Najczęstsze zagrożenia:
Złośliwe
oprogramowanie,
Instalacja
złośliwego oprogramowania może doprowadzić do przejęcia Twojego
komputera przez Cyberprzestępców, a w efekcie może być
narzędziem do popełniania przestępstw internetowych.
Hejt,
Często
wystawianie złych wręcz kompromitujących komentarzy to rozrywka
dla młodego internauty. Niestety Hejt w sieci może być przyczyną
samobójstwa.
Niebezpieczne
gry,
Bardzo
często Internet dla dziecka to „wypełniacz” czasu, w którym
znajdzie wiele wyzwań/zadań. Niektóre z nich, mogą
doprowadzić do samookaleczenia lub śmierci.
Kontakt
dziecka z treściami pornograficznymi (kontakt z pedofilami),
uwodzenie w Internecie (child grooming).
Działania
podejmowane przez osoby w sieci w celu zaprzyjaźnienia się i
nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, tak aby w późniejszym
czasie zmniejszyć jego opory przed kontaktem w świecie
rzeczywistym, który w efekcie może doprowadzić do seksualnego
wykorzystania.
Materiały
epatujące przemocą,
W
Internecie można znaleźć filmy/zdjęcia zawierające przemoc lub
nawołujące do nienawiści. Młodzi ludzie mogą brać zły
przykład z takich informacji i przenosić je do świata realnego.
Uzależnienie
od Internetu
Gdy
dziecko zbyt długo korzysta z Internetu, a pozbawienie go dostępu
do sieci powoduje złość i rozdrażnienie może być to pierwsza
oznaka uzależnienia. Warto wówczas nawiązać kontakt ze
specjalistą zanim stracisz kontakt z dzieckiem.
Kontakt z internetowymi oszustami
W
sieci Internet pojawiają się różnego rodzaju ogłoszenia część
z nich to po prostu próba oszustwa. Pamiętaj, aby przed zakupem w
sieci dokładnie zweryfikować sprzedawcę, można np. poczytać
opinie
o sklepie. Przy zakupie droższych rzeczy warto dołożyć parę
złotych i dokonać zakupu za pobraniem. Wówczas przy odbiorze
towaru, jeszcze przy dostawcy możesz otworzyć paczkę i sprawdzić
czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeżeli nie masz prawo odmówić
jego przyjęcia.
Źródło informacji :
W piątek razem z całym światem obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W różnorodności, w tym w różnorodności językowej, tkwi bogactwo ludzkości, dlatego cały miniony tydzień upłynął nam pod znakiem zagadnień językowych.
Spacerując po korytarzach, można było dowiedzieć się co nieco o mowie zwierząt (pies Jasia i pies Johna nie szczekają tak samo!), zgłębić tajniki naszego – ponoć niełatwego – języka ojczystego, połamać sobie język, mówiąc o królu Karolu czy małej mieszkance Konstantynopola, oraz przypomnieć sobie podstawowe terminy gramatyczne.
Podczas lekcji uczniowie poznawali dzieje polszczyzny, rozwiązywali quizy językowe, słuchali wykładów profesora Miodka, oglądali kryminał o okradzionych literach i bujali się w rytm rapu o znakach diakrytycznych. Bo właśnie na obecność kropek, kresek i ogonków poloniści postanowili zwrócić szczególną uwagę podczas tegorocznych obchodów MDJO (zachęcamy do udziału w konkursie LINK).
Mówiąc o różnorodności językowej, należy też wspomnieć o zróżnicowaniu naszej polszczyzny: gwarach, dialektach, języku potocznym. Uczniowie, którzy często słyszą, że „ciężka to może być torba ziemniaków, a nie praca ze słownikiem” oraz że w szkole można się jedynie denerwować, a nie „wkurzać”, tym razem postanowili przeegzaminować nauczycieli. Ochędóstwo, gędźba, imponderabilia, safanduła, czyli słowa, które pojawiają się codziennych rozmowach belfrów, to banał – młodzież nie ma co do tego wątpliwości. Ale czy nauczyciele wiedzą, co oznacza eluwina, masno, dzban, odjaniepawlić czy XD? Cóż... Na szczęście jest szkoła i nauczyciele mają się od kogo uczyć.